דחוווף

הרב יניב חניאהחשווןתשפ03/11/2019
שאלה:
מותר לי להתנשק עם אח שלי?
תשובה:
מה הכוונה להתנשק? לנשק?מותר לאחות ואח לתת נשיקה פשוטה, רגילה של אהבת אחים. אבל "להתנשק" זה ביטוי חריף יותר, לא? למה בדיוק הכוונה? אם מדובר על נשיקה תאוותית, עם קונטציה גופנית, זה בוודאי אסור.
תשובות נוספות בנושא-
למה אסור ללכת עם בגד ים
אני קצת תוהה אם השאלה היא ברצינות... אבל אם כן, זה די ברור מדוע בגדי ים אינם צנועים לא?
הם חשופים, הם חושפים חלקי גוף שצריך להסתיר (וכאן אין מקום, כמובן, לדיונים האם המרפק או הברך צריכים להיות מכוסים...), כך שגם אם נקבל את הטענה שהם נועדו בשביל הים, מה שאני לא בטוח, לדעתי עיקר העניין שלהם הוא לחשוף, ברור שזה אסור לפי כל דעה שהיא.
אני קצת תוהה אם השאלה היא ברצינות... אבל אם כן, זה די ברור מדוע בגדי ים אינם צנועים לא?
הם חשופים, הם חושפים חלקי גוף שצריך להסתיר (וכאן אין מקום, כמובן, לדיונים האם המרפק או הברך צריכים להיות מכוסים...), כך שגם אם נקבל את הטענה שהם נועדו בשביל הים, מה שאני לא בטוח, לדעתי עיקר העניין שלהם הוא לחשוף, ברור שזה אסור לפי כל דעה שהיא.
סרטים
זו שאלה קשה,ף שחוזרת היום שוב ושוב. כי החברה מסביב כל כך פרוצה ולא צנועה, וכמעט כל "שותפות" בחברה מצריכה היחשפות לתכנים לא צנועים בעליל.
כך גם לגבי סרטים- הכי פשוט היה לומר ש/אין מקום לראות סרטים כאלו, זה לא צנוע, זה לא שייך ולמה שנערות מתבגרות יצפו בזה? אבל זה כמובן לא רק עניין הצפיה, זה הרבה יותר מורכב ורחב, וקשור לעצם התרבות, החשיפה לתרבות ואפילו להליכה פשוטה ברחוב בימינו.
לכן, לדעתי חשוב לומר שיש בזה בעיה, לנסות ולהראות מה המקום הבעייתי של זה... אבל אין דרך להגיד חד משמעית שזה אסור ולא יעלה על הדעת.
זו שאלה קשה,ף שחוזרת היום שוב ושוב. כי החברה מסביב כל כך פרוצה ולא צנועה, וכמעט כל "שותפות" בחברה מצריכה היחשפות לתכנים לא צנועים בעליל.
כך גם לגבי סרטים- הכי פשוט היה לומר ש/אין מקום לראות סרטים כאלו, זה לא צנוע, זה לא שייך ולמה שנערות מתבגרות יצפו בזה? אבל זה כמובן לא רק עניין הצפיה, זה הרבה יותר מורכב ורחב, וקשור לעצם התרבות, החשיפה לתרבות ואפילו להליכה פשוטה ברחוב בימינו.
לכן, לדעתי חשוב לומר שיש בזה בעיה, לנסות ולהראות מה המקום הבעייתי של זה... אבל אין דרך להגיד חד משמעית שזה אסור ולא יעלה על הדעת.
שאלה אישית
לגבי קיום יחסים בטבע, מתחת לעת או משהו כזה, יש בחז"ל התייחסות מאוד שלילית. חכמים אומרים שקנסו מישהו שעשה את זה ואומרים על זה ביטוי מזלזל.
הבעיה היא ככל הנראה כפולה- עצם הסיכוי שיש מישהו שיעבור או ידע או יגלה, ועצם הקיום של יחסים במקום "פתוח" ולא אינטימי. מבחינה נפשית... מה גם שכשידוע הגוף צריך להיות מכוסה בזמן התשמיש עצמו. זה גם נראה, בלי קשר לתשמיש, בעייתי שאשה תהיה ערומה בטבע, גם אם במקום מבודד.
בגלל ההתייחסות הישירה של חכמים, נראה לי שזה לא שייך ביער או בחורשה. לגבי הים, אם אתם עושים את זה בתוך המים, ואין אף אחד בחוף, והגוף עצמו במים, נראה לי שזה אפשרי ולא בעייתי. כמובן הורדת הבגדים בתוך המים עצמם...
לגבי קיום יחסים בטבע, מתחת לעת או משהו כזה, יש בחז"ל התייחסות מאוד שלילית. חכמים אומרים שקנסו מישהו שעשה את זה ואומרים על זה ביטוי מזלזל.
הבעיה היא ככל הנראה כפולה- עצם הסיכוי שיש מישהו שיעבור או ידע או יגלה, ועצם הקיום של יחסים במקום "פתוח" ולא אינטימי. מבחינה נפשית... מה גם שכשידוע הגוף צריך להיות מכוסה בזמן התשמיש עצמו. זה גם נראה, בלי קשר לתשמיש, בעייתי שאשה תהיה ערומה בטבע, גם אם במקום מבודד.
בגלל ההתייחסות הישירה של חכמים, נראה לי שזה לא שייך ביער או בחורשה. לגבי הים, אם אתם עושים את זה בתוך המים, ואין אף אחד בחוף, והגוף עצמו במים, נראה לי שזה אפשרי ולא בעייתי. כמובן הורדת הבגדים בתוך המים עצמם...
צניעות וכדומה
א. לגבי השאלה הזו (הראשונה), אתה בטח יודע כבר שזה עניין שתלוי בהרבה מאוד דברים. כלומר- יש את ההלכה הקבועה שעליה לא ניתן לעבור, אבל יש גם משמעות למגזר, לצורת ההתלבשות אצלכם וכדומה. פאה, לדוגמא, זה דבר שיש בו מחלוקת עצומה בין הפוסקים. אם אתה ספרדי, וכל הסביבה שלך הולכת בלי פאה (יש ספרדיות דתיות רבות שכן הולכות), ללכת עם פאה יכול להיחשב ל"לא צנוע". לעומת זאת הרבה מאוד בחורות ליטאיות הולכות עם פאה, ובטח חסידות חב"ד... שאצלן זה עניין חשוב ללכת עם פאה. אותו דבר לגבי אורך חצאית. ההלכה מחייבת עד הברך. ויש לא מעט קבוצות שבהן זה הסטנדרט. אבל יש לא מעט קבוצות שבהן ללכת בדיוק עד הברך יחשב ללא צנוע. ולכן קשה לי מאוד לענות על השאלה הזו ישירות.
אם כי צריך לציין שלהתלבש יפה ומודרני זה לא איסור. ובטח להתאפר וכדומה... יש אפילו מצווה וסיפורים בגמרא על נשים שהקפידו להתשקט מאוד בשביל הזוגיות שלהם וכדי שהבעל לא יסתכל על נשים אחרות. אם תשאל אותי, זה נראה לי יותר עניין נפשי פנימי מאשר עניין של לבוש חיצוני או איפור. כלומר- בעל שישכנע את עצמו שאשתו יפה והכי מודרנית והכי מצויינת וכו' זה יעבודץ למרות שאני מדגיש שמותר ורצוי להתקשט.
ב. מותר בהחלט.
ג. כן, מותר בשביל החיבה והאהבה.
א. לגבי השאלה הזו (הראשונה), אתה בטח יודע כבר שזה עניין שתלוי בהרבה מאוד דברים. כלומר- יש את ההלכה הקבועה שעליה לא ניתן לעבור, אבל יש גם משמעות למגזר, לצורת ההתלבשות אצלכם וכדומה. פאה, לדוגמא, זה דבר שיש בו מחלוקת עצומה בין הפוסקים. אם אתה ספרדי, וכל הסביבה שלך הולכת בלי פאה (יש ספרדיות דתיות רבות שכן הולכות), ללכת עם פאה יכול להיחשב ל"לא צנוע". לעומת זאת הרבה מאוד בחורות ליטאיות הולכות עם פאה, ובטח חסידות חב"ד... שאצלן זה עניין חשוב ללכת עם פאה. אותו דבר לגבי אורך חצאית. ההלכה מחייבת עד הברך. ויש לא מעט קבוצות שבהן זה הסטנדרט. אבל יש לא מעט קבוצות שבהן ללכת בדיוק עד הברך יחשב ללא צנוע. ולכן קשה לי מאוד לענות על השאלה הזו ישירות.
אם כי צריך לציין שלהתלבש יפה ומודרני זה לא איסור. ובטח להתאפר וכדומה... יש אפילו מצווה וסיפורים בגמרא על נשים שהקפידו להתשקט מאוד בשביל הזוגיות שלהם וכדי שהבעל לא יסתכל על נשים אחרות. אם תשאל אותי, זה נראה לי יותר עניין נפשי פנימי מאשר עניין של לבוש חיצוני או איפור. כלומר- בעל שישכנע את עצמו שאשתו יפה והכי מודרנית והכי מצויינת וכו' זה יעבודץ למרות שאני מדגיש שמותר ורצוי להתקשט.
ב. מותר בהחלט.
ג. כן, מותר בשביל החיבה והאהבה.
דיני ייחוד
לפי התיאור שלך זה נראה ברור לחלוטין ומעל לכל ספק שהוא שמדובר באיסורים של ממש. קשר שהוא לא ענייני עם אשה אחרת, ומחמאות וקשרים כאלה הם ממש ממש נגד ההלכה. זה לא קשור כלל להגדרה האם את פרימיטיבית שענייני נישואין או לא. אפילו בעולם הכל כך פרוץ שלנו הודעות עם מסרים מיניים לאשה זרה נחשבים כדבר אסור ובטח ובטח מנקודת מבט דתית.
אבל לא רק זה, עצם הקדר והמחמאות ההדדיות הן איסור חמור. בודאי אם האשה השניה היא אשת איש, שאז זה ממש יכול להיות איסור תורה לפי רוב הדעות.
מה שאת מספרת לי מצטרף לדברים שאני שומע לאחרונה מכל כיוון- שהווטס אפ ודומיו הפכו את הקשר בין גברים לנשים פרוץ הרבה יותר אפילו בלי להיזקק ל"עבירות ראיה", שאנשים, גם דתיים, ממש מרשים לעצמם ליצור קשר עם בני המין השני ללא מגבלות דרך הווטס אפ ומדובר על מגיפה של ממש.
אז צריך להבהיר לבעלך שמה שאתמתארת אסור לחלוטין ושאין אף רב בעולם שיתיר זאת.
חג שמח
לפי התיאור שלך זה נראה ברור לחלוטין ומעל לכל ספק שהוא שמדובר באיסורים של ממש. קשר שהוא לא ענייני עם אשה אחרת, ומחמאות וקשרים כאלה הם ממש ממש נגד ההלכה. זה לא קשור כלל להגדרה האם את פרימיטיבית שענייני נישואין או לא. אפילו בעולם הכל כך פרוץ שלנו הודעות עם מסרים מיניים לאשה זרה נחשבים כדבר אסור ובטח ובטח מנקודת מבט דתית.
אבל לא רק זה, עצם הקדר והמחמאות ההדדיות הן איסור חמור. בודאי אם האשה השניה היא אשת איש, שאז זה ממש יכול להיות איסור תורה לפי רוב הדעות.
מה שאת מספרת לי מצטרף לדברים שאני שומע לאחרונה מכל כיוון- שהווטס אפ ודומיו הפכו את הקשר בין גברים לנשים פרוץ הרבה יותר אפילו בלי להיזקק ל"עבירות ראיה", שאנשים, גם דתיים, ממש מרשים לעצמם ליצור קשר עם בני המין השני ללא מגבלות דרך הווטס אפ ומדובר על מגיפה של ממש.
אז צריך להבהיר לבעלך שמה שאתמתארת אסור לחלוטין ושאין אף רב בעולם שיתיר זאת.
חג שמח
סרט וצניעות
אני עצמי מוטרד מאוד מהשאלה הזו, פחות בעניין של סרטים, אבל יותר במובן העקרוני- האם המצב החוסר צניעותי הבולט היום, והמצב הממש נורא ברחוב משנה את היחס לפעילויות יום יום. נניח מפגשים (לצורך הדיון נגדיר אותם מפגשים לצורך הנאה, נניח לצאת לפארק, לטיול וכדומה), שאינם חובה של ממש. זו שאלה גדולה לדעתי ויש לה השפעה רצינית על חיינו.
בכל מקרה, התיאור שאתה מתאר נראה לי בסדר- כלומר- אתה רואה סרטים שהם בסדר באופן עקרוני אלא שיש שם מידי פעם דברים שהם לא "הכי כשרים" אולם לצערנו מקובלים מאוד בחברה של ימינו... אני חושב שזה בסדר ולא יקרא "דרך רשעים". ואני חושב שלצערנו אין היום דרכא אחרינא של ממש בדברים אלו.
אני עצמי מוטרד מאוד מהשאלה הזו, פחות בעניין של סרטים, אבל יותר במובן העקרוני- האם המצב החוסר צניעותי הבולט היום, והמצב הממש נורא ברחוב משנה את היחס לפעילויות יום יום. נניח מפגשים (לצורך הדיון נגדיר אותם מפגשים לצורך הנאה, נניח לצאת לפארק, לטיול וכדומה), שאינם חובה של ממש. זו שאלה גדולה לדעתי ויש לה השפעה רצינית על חיינו.
בכל מקרה, התיאור שאתה מתאר נראה לי בסדר- כלומר- אתה רואה סרטים שהם בסדר באופן עקרוני אלא שיש שם מידי פעם דברים שהם לא "הכי כשרים" אולם לצערנו מקובלים מאוד בחברה של ימינו... אני חושב שזה בסדר ולא יקרא "דרך רשעים". ואני חושב שלצערנו אין היום דרכא אחרינא של ממש בדברים אלו.
עוד תוכן בשורש
שיעורי תורה
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא צניעות
מוצרים







